Despre puritate în pericopa Hukat
Și aceasta este legea Torei: un om dacă va muri în cort toți cei care vin în cort și tot ce este în cort va fi impur șapte zile. (Bamidbar/Numeri 19:14)
Un cod de legi se exprimă în termeni de ”permis”, ”interzis”, ”obligatoriu”, ”opțional” . Un cod moral se exprimă în termeni precum ”bine”, ”rău”, ”frumos”, ”urât”, ”cinstit”, ”necinstit”. Puritatea și impuritatea sunt doar stări. De ce trebuie Tora să le gestioneze?
Un prim răspuns ar fi că în anumite cazuri ele au implicații care țin de tărâmul legii. Un Cohen nu are voie să se apropie de un mort sau de un mormânt astfel încât să devină impur. Un om care nu este pur nu are voie să intre în Templu și nu are voie să mănânce jertfe. Relațiile conjugale trebuie să aștepte până când femeia va deveni din nou pură după ce s-a scufundat în Mikve. Spălatul ritual pe mâini a fost și el statornicit ca urmare a legilor privind puritatea.
Putem privi starea de puritate sau impuritate ca un fel de predispoziție. Cel care s-a apropiat de un mort, deși în cele mai multe cazuri nu este conștient, devine mai sumbru. Cohenii, care trebuie să fie tot timpul pregătiți pentru momentul când Templul va fi reclădit și vor începe să slujească, au datoria să-și păstreze tot timpul starea de seninătate. Intrarea în Templu fără predispoziția necesară rămâne o banală excursie, mâncatul jertfelor o înfruptare. Relațiile conjugale își pot schimba și ele radical sensul prin modul în care sunt abordate. Șabatul este și el mai frumos după o scufundare în Mikve.
Tora ne învață că nu este suficient să ne gestionăm faptele. Avem datoria să ne gestionăm și predispozițiile. De ele depinde în mult mai mare măsură decât ne place să recunoaștem modul în care percepem realitatea și implicit modul în care acționăm și reacționăm.
De regulă purificarea se face prin scufundare în Mikve (baia rituală). Sunt unele forme de impuritate pentru care ea nu este suficientă, dar este întotdeauna necesară. Cel scufundat în apă se află pentru o clipă într-un loc în care lipsesc condițiile necesare vieții. Când iese din apă el simte ca și cum s-ar fi născut din nou, plin de bucurie și deschis celor din jur.
De aceea, o comunitate evreiască, înainte de a avea școală, sinagogă, aprovizionare cu carne cașer, cimitir sau orice altă structură comunitară are datoria de a își înființa o Mikve.
Shabat Shalom! Gestionarea predispoziţiilor mi se pare foarte greu de îndeplinit. Ştiu că la ieşirea din cimitir trebuie să mă spăl pe mâini, o fac automat, dar sufletul meu, deşi mai uşurat, reverberează vreme îndelungată tristeţea pe care o încerc la mormintele celor dragi.