Parașat Para
Când Templul din Ierusalim stătea încă în picioare, oricine avea datoria sau simțea nevoia să aducă o jertfă, putea s-o aducă. Erau și jertfe publice, pe care le aducea administrația Templului pentru întreaga obște. Singura jertfă publică pe care trebuia s-o aducă fiecare în parte era jertfa de Pesah. Pentru a putea aduce jertfa, întregul popor trebuia să se purifice înainte de Pesah. Cei care veniseră în contact cu un mort trebuiau să treacă printr-o procedură de purificare care dura o săptămână și necesita stropirea cu apă de izvor amestecată cu cenușa unei vaci roșii (în ebraică „vacă” se traduce „para”). Pentru a aminti obștii nevoia de purificare înainte de Pesah, a fost statornicit ca în Șabatul de după Purim să se citească din două suluri de Tora: din primul pericopa săptămânii, din al doilea legile de purificare cu cenușa vacii roșii. De aici se trage și numele acestui Șabat: … Citește mai departe…
ROȘ HODEȘ ÎN ZIUA DE ȘABAT
Notă – referințele referitoare la Sidur sunt corespunzătoare ”Sidur Lemaan Ahai” – editat de FCER în anul 2011 Vineri seara Se inserează paragraful de la pagina 448-449 varianta de Roș Hodeș. Sâmbătă dimineața La rugăciunea de Șahrit se inserează paragraful de la pagina 554 varianta de Roș Hodeș. După rugăciunea de dimineață dar înainte de Kadiș se rostește Halel pagina 707-716 fără pasajele Lo Lanu pagina 709 și Ahavti pagina 711. Kadiș Șalem va fi rostit de oficiantul care a repetat rugăciunea de Șahrit chiar dacă altul a oficiat rugăciunea de Halel. După psalmul zilei se spune Borhi Nafși pagina 569-571. Citirea de Maftir și Haftara de Roș Hodeș. La rugăciunea de Musaf înlocuim pasajul Tikanta Șabat pagina 611-612 cu pasjul Ata Iațarta pagina 612-613, se inserează pasajul Uvrași Hodșeihem pagina 614, iar pasajul E-loheinu vE-lohei Avoteinu pagina 614-615 va fi înlocuit cu varianta de la pagina 615. … Citește mai departe…
Șabat Șuva
Întoarce-te Israel până la HAȘEM D-zeul tău, căci te-ai împiedicat în nelegiuirea ta. (Hoșea/ Osea 14:2) În Șabatul dintre Roș Hașana și Iom Kipur citim anul acesta, când avem un Șabat între Iom Kipur și Sucot, pericopa Vaieleh. În alți ani citim pericopa Haazinu. Orice pericopă s-ar citi, Haftara (fragmentul din Profeți care se citește în sinagogă după citirea Torei) este din cartea profetului Hoșea și începe cu cuvintele Șuva Israel – Întoarce-te Israel. De aici se trage și numele Șabat Șuva. Legătura dintre piedică și păcat pe care o amintește profetul Hoșea rămâne deschisă interpretărilor. Unii interpretează că din cauza păcatelor ne-am împiedicat și am căzut. Alții interpretează că păcatul însuși a fost piedica pe calea de a face bune. Malbim, original ca de obicei, schimbă direcția. În interpretarea lui păcatele nu sunt cauza ci efectul. Împiedicați, ceea ce numim în limbajul modern ”influențați”, de faptele rele săvârșite în … Citește mai departe…
Cine face primul pas? – Șabat Șuva
Întoarce-te, Israel, la HAȘEM D-zeul tău căci te-ai împiedicat în păcatele tale. (Hoșea/ Hosea 14:2) În fiecare an, în Șabatul dintre Roș Hașana și Iom Kipur, citim în Haftara îndemnul profetului Hoșea să ne întoarcem la HAȘEM și să ne dezicem de păcatele care ne-au fost doar piedică. De aici se trage și numele acestui Șabat: ”Șuva” care se traduce ”Întoarce-te”. În postul de Tișa beAv am citit din cartea Eiha/ Plângerile lui Ieremia (5:21) o abordare diferită, chiar opusă: Întoarce-ne HAȘEM către Tine și ne vom întoarce… . Ca și cum poporul Israel i-ar fi spus lui HAȘEM: Dacă vei face Tu primul pas, dacă ne vei întoarce către Tine, ne vom întoarce și noi Cine trebuie, așadar, să facă primul pas? Depinde de situație. În perioada marilor sărbători, în zilele de căință și de reînnoire, când avem puterea să ne schimbăm faptele spre bine, HAȘEM ne încurajează să … Citește mai departe…
Despre jertfe fără rost în pericopa Dvarim
Ce-Mi trebuie mulțimea jertfelor voastre a spus HAȘEM. Sunt sătul de arderile-de-tot ale berbecilor și seul vițeilor și sânge de tauri, oi și berbeci nu doresc (Yeșaayahu/Isaia 1:11) Șabatul care urmează se numește ”Șabat Hazon”. Numele lui provine de la Haftara (porțiunea din cărțile profeților citită în sinagogă) care începe cu cuvânul ”Hazon”. Cuvinte aspre de mustrare cărora din păcate neamul nu le-a dat ascultare, ceaa ce a adus până la urmă la distrugerea Primului Templu. Mustrarea pentru păcate e de înțeles. Ce sens are însă mustrarea pentru aducerea jertfelor? Doar în Tora este scrisă porunca de a aduce jertfe. Rabi David Kimhi (1160–1235) dă următoarea explicație ”Deși aduceau jertfe idolilor aduceau și jertfe în Templu la început de lună și în zile de sărbătoare. Ce-Mi trebuie mulțimea jertfelor căci nu v-am poruncit să le aduceți decât pentru ca să vă amintiți de Mine, să vi se îndrepte gândul spre … Citește mai departe…
Roș Hodeș în ziua de Șabat
BS”D . ROȘ HODEȘ ÎN ZIUA DE ȘABAT material realizat de Cancelaria Rabinică F.C.E.R. 2017 Notă – referințele referitoare la Sidur sunt corespunzătoare ”Sidur Lemaan Ahai” – editat de FCER în anul 2011 Vineri seara Se inserează paragraful de la pagina 448-449 varianta de Roș Hodeș. Sâmbătă dimineața La rugăciunea de Șahrit se inserează paragraful de la pagina 554-555 varianta de Roș Hodeș După rugăciunea de dimineață dar înainte de Kadiș se rostește rugăciunea de Halel pagina 707-716 fără pasajele Lo Lanu pagina 709 și Ahavti pagina 711. Kadiș Șalem va fi rostit de oficiantul care a repetat rugăciunea de Șahrit chiar dacă altul a oficiat rugăciunea de Halel. După psalmul zilei se spune Borhi Nafși pagina 569-571. Citirea de Maftit și Haftara de Roș Hodeș. La rugăciunea de Musaf înlocuim pasajul Tikanta Șabat pagina 611-612 cu pasjul Ata Iațarta pagina 612-613, se inserează pasajul Uvrași Hodșeihem pagina 614 și … Citește mai departe…
Șabat Parașa Șekalim
Acest șabat special face parte din așa numitele cele patru Parașiot (pericope) sau Șabaturile „de primăvară” alături de Șabat Zahor, Șabat Para și Șabat Ha-Hodeș. Denumirile lor sunt date de pasajele ce le citim la Maftir. Ce este special în aceste șabaturi, este faptul că deși aceste șabaturi nu coincid cu vreo sărbătoare, Roș Hodeș, Hanuka sau Purim, totuși Maftirul, este citit din al doilea sul de Tora. În eventualitatea în care ar fi și Roș Hodeș, atunci am folosi un al treilea sul de Tora. Aceste șabaturi sunt poziționate astfel: două înainte de Purim și două după Purim. În primul din aceste șabate citim paragraful din Ki Tisa despre obligativitatea (în vremea Templului) de a contribui anual cu jumătate de șekel pentru a întregii foldul monetar al Templului, ce era destinat achiziționarii animalelor pentru jertfele comune. De aici și numele de Șabat Parașa Șekalim. Această sumă trebuia să fie … Citește mai departe…
Șabaturi Speciale
Șabaturile speciale sunt celebrări care comemorează evenimente importante din tradiția evreiască. Acestea primesc nume după titlul unei pericope sau haftara (pasaje din Tanach – Biblie) sau după așezarea acestora în calendarul ebraic fapt ce atrage după sine varianții în cadrul serviciului religios. Cele mai fregvente sunt cele legate de începutul de luna calendaristică. Astfel avem: Șabat Mevarehim (Șabatul Binecuvântării) ultimul înainte de Roș Hodeș. Șabat Mahar-Hodeș ce cade în ajun de Roș Hodeș. Șabat Roș Hodeș ce cade în ziua de Roș Hodeș. Tot legat de luna calendaristică avem Șabat Ha-Hodeș – Șabatul Lunii care este ultimul înainte de 1 Nisan, dar acesta face parte din categoria speciala a celor patru Parașiot (pericope), denumire ce îi este atribuită din pasajul de Maftir, după cum vom vedea mai târziu. Printre celelalte Șabaturi speciale legate de calendar se regăsesc și: Șabat Hagadol, Șabat Hol Hamoed Pesah, Hol Hamoed Sukot și Șabat … Citește mai departe…