Șiv’a asar (17) BeTamuz Prof. Asher Shafrir
Șiv’a asar (17) BeTamuz
Prof. Asher Shafrir
17 Tamuz este data unuia din cele patru posturi care au fost stabilite în memoria distrugerii celor două Templuri. În ziua aceasta a fost străpuns zidul Ierușalimului, cu trei săptămâni înaintea distrugerii Celui de-al Doilea Templu. Despre data căderii zidului în perioada Primului Templu ne spune Tanachul (Yermiya 39:2 și 52:7) și Talmud Bavli că s-a întâmplat de 9 Tamuz, dar în Talmud Ierușalmi (Taanit 4:5) este scris că și la Primul Templu zidul a căzut de 17 Tamuz, dar din cauza situației grele au greșit numărarea.
Postul de 17 Tamuz se numește și ”Postul lunii a patra”, luna Tamuz fiind a patra lună după sistemul biblic evreiesc. Postul începe din zorii zilei și se termină cu ieșirea stelelor. În ziua asta încep ”cele trei săptămâni” care durează până la Tiș’a BeAv și în care se țin obiceiuri de doliu care se aspresc cu cât ne apropiem de Tiș’a BeAv. Doliul crește în severitate de la Roș Hodeș Av, apoi și mai mult de la începutul săptămânii în care cade Tiș’a BeAv și apoi în ajun deTiș’a BeAv după miezul zilei și, în sfârșit, de Tiș’a BeAv, care este cel mai sever.
Hazal ne spun în Mișna, tratatul Taanit 4:6, că cinci dezastre au lovit poporul în această zi:
- Spargerea tablelor. Pe 16 Tamuz a venit poporul la Aharon cerându-i să schimbe conducătorul, adică pe Moșe, care, după socoteala lor, trebuia deja să coboare de pe munte. Aharon a amânat decizia pe a doua zi, pe 17 Tamuz, când răzvrătiții au construit vițelul de aur și, în aceeași zi, a coborât Moșe de pe muntele Sinai și a spart tabelele.
- Anularea jertfei perpetue. În Templu erau sacrificați zilnic câte un miel dimineața și unul seara. Cohanimii au continuat să aducă jertfele și în timpul asediului Ierușalaimului , dar acest lucru până la o anumită dată care, probabil, era 17 Tamuz, când au decis să anuleze aducerea jertfelor, după cum relatează marele istoric evreu al epocii, Josephus Flavius.
- Breșa creată în zidurile Ierușalaimului, ca urmare a asediului ordonat de Titus. În anul 70 e.c. Titus, comandantul suprem al forțelor romane, a ordonat spargerea zidurilor Ierușalaimului. Asediul romanilor asupra Ierușalaimului a început în același an, în luna Nisan, și a durat trei luni până în luna Tamuz. După încă trei săptămâni, Ierușalaimul a fost cucerit și distrus în totalitate. Despre spargerea zidurilor primului Templu se relatează în Talmud, tractatul Ta’anit 28 și în Tosfot și în Tanach la Iermiya 39:2 că data a fost 9 Tamuz. Din cauză că distrugerea celui de al doilea Templu este văzut ca un eveniment de mai mare gravitate, s-a stabilit o singură data pentru comemorarea ambelor evenimente, 17 Tamuz. Și după Talmud Ierușalmi (Ta’anit 4:5) ambele date au fost 17 Tamuz.
- Arderea Torei de Apostomus. Arderea cărților evreilor (Tora, Talmud etc.) n-a început doar în Evul Mediu prin ordine papale sau alte forțe răuvoitoare și nu doar în perioada naziștilor în Germania, ci cu mult înainte. Avem câteva povești despre arderea unor cărți de Tora din perioada celui de al doilea Templu și fiecare poate fi identificat ca Apostomus. Una este în cartea Hașmonaim despre Antiochus Epifanes care au găsit un sul de Tora, pe care l-au rupt și l-au ars. Se crede că numele Antiochus s-a încurcat în ebraică și a devenit Apostomus. Altă poveste ne spune Josephus Flavius despre un soldat roman care a găsit un sul de Tora pe l-a rupt și l-a ars. Și în Talmud Ierușalmi, amintit mai sus, ne este descris acest eveniment.
- Punerea unei statui în Templu. Și aici este o problemă de identificare a perioadei. Sunt dintre cei care spun că s-a întâmplat pe vremea acelui Apostomus, dar sunt și dintre cei care cred că este vorba despre statuia pe care a pus-o regele Menașe din Yehuda (Cronici 2, 33:7).
Tradiții, ritualuri legate de acest post.
Este un post care ține de dimineața până seara. Se acceptă forte multe înlesniri, cum ar fi cele acordate bolnavilor și femeilor însărcinate. Sunt permise, de asemenea, spălatul și purtarea sandalelor. Sunt și câteva adăugări la rugăciuni.
Dacă postul cade de Șabat, se amână pe duminică, ca, de altfel, toate posturile în afară de Yom Kipur.
Începând cu această zi severitatea doliului ținut în cele trei săptămâni, între 17 Tamuz și Tiș’a BeAv, crește. Astfel, spre exemplu, începând de azi (Așkenazim) nu se mai mănâncă carne sau pui, nu se bea vin (în afară de Șabat), nu se fac sărbătoriri, nu se țin nunți și nu se permite tunsul. Nu se pun haine noi și nu se mănâncă fructe noi.
Comments
Șiv’a asar (17) BeTamuz Prof. Asher Shafrir — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>