Scopul nu scuză mijloacele – Pericopa Vaiera
DOMNUL i s-a arătat [lui Avraham] în câmpiile lui Mamre pe când el ședea la intrarea cortului, în arșița zilei. El a ridicat ochii și a văzut: și iată trei oameni stăteau lângă el. El a văzut și a alergat în întâmpinarea lor din intrarea cortului și s-a prosternat către pământ. Și a spus: „Stăpâne, dacă am găsit bunăvoință în ochii Tăi, Te rog, nu trece pe lângă slujitorul tău. Să se aducă, te rog, puțină apă; spălați-vă picioarele și odihniți-vă sub copac. Și voi aduce o bucată de pâine, să vă înviorați inima … (Bereșit/ Geneza 18:1-5)
Și DOMNUL a spus: „Strigătul Sodomei și Gomorei e mare și păcatul lor e foarte greu. … dacă au făcut precum strigătul care a ajuns la Mine – distrugere… (ibid.18:20-21)
Și s-a apropiat Avraham și a spus: Vei nimici Tu oare pe cel drept împreună cu cel nedrept? Poate sunt cincizeci de drepți în oraș … (ibid.18:23-24)
În niciuna din istorisirile din Tora, în afara potopului, nu găsim vreo referință la condiții meteorologice. De ce oare tocmai aici e amintită arșița zilei? Și de ce oare nu se adăpostea patriarhul Avraham de arșița zilei la umbra cortului?
Rași, bazat pe o sursă din Midraș, ne dă răspunsul: Era în a treia zi după ce s-a circumcis. Durerile erau aprige. Pentru a-l scuti de truda musafirilor, HAȘEM „a scos soarele din teaca lui” pentru ca niciun călător să nu se încumete la drum. Avraham însă nu a renunțat. În ciuda arșiței el ședea la intrarea cortului așteptând, sperând că va trece vreun călător pe care îl va putea omeni.
În timp ce ședea la intrarea cortului i s-a arătat HAȘEM. În timpul revelației și-a ridicat Avraham ochii și a văzut trei drumeți. L-a rugat pe HAȘEM să aștepte puțin. A alergat în întâmpinarea drumeților, s-a plecat în fața lor până la pământ, i-a invitat să zăbovească la umbră și a pregătit în cinstea lor bucate alese.
Patriarhul Avraham dorea mai mult decât să primească el oaspeți. El își dorea să răspândească în lume ideea ospitalității. Nu prin vorbe ci prin fapte promova patriarhul Avraham ospitalitatea. Descendenții săi, atât cei biologici cât și cei spirituali, practică până astăzi ospitalitatea învățată de la el.
Care era păcatul Sodomei? După cum reiese din vizita îngerilor în Sodoma, relatată în capitolul 18, legile orașului pedepseau aspru pe oricine primea în casa lui vreun trecător nepoftit, iar soarta trecătorului era să fie violat de întreaga adunare. De aici se trage și cuvântul „sodomie”.
Când i-a vestit HAȘEM lui Avraham că va nimici Sodoma pentru cruzimea locuitorilor ei față de trecătorii nepoftiți, ar fi fost de așteptat ca el să se bucure. Pedepsirea celor care alungă musafirii ar fi arătat tuturor cât de importantă este ospitalitatea, un neașteptat sprijin pentru campania sa de promovare.
Nu la campania sa de promovare s-a gândit patriarhul Avraham ci la pierderea vieților omenești. Fără să se sfiască a început o lungă negociere cu HAȘEM pentru a salva viețile păcătoșilor din Sodoma.
Oricât și-ar fi dorit să promoveze ospitalitatea, salvarea unei vieți, chiar și a unui păcătos avea în ochii săi întâietate.
Comments
Scopul nu scuză mijloacele – Pericopa Vaiera — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>