Pericopele Vaikra-Țav 5776
Despre jertfele din Templu știm foarte mult dar totuși foarte puțin. Detaliile tehnice sunt consemnate în câteva tratate din Talmudul Babilonian. Tâlcul lor, scrie deja în cărți vechi de opt veacuri, s-a pierdut. Explicațiile pe care le găsim în unele cărți sunt doar ipoteze propuse de fiecare învățat după felul lui de a gândi. Informații de încredere transmise din generație în generație nu avem. Se pare că fiind clar tuturor, nimeni nu a simțit nevoia de a îl cosemna și astfel a fost dat uitării.
Cuvântul ebraic pentru jertfă este KoRBan al cărui radical este K-R-V (B și V sunt una și aceeași literă a cărei pronunțare se schimbă după context). Sensul jertfei este de aduce apropiere. Forma ei de bază este darul. Nu există cale mai bună de a te apropia decât prin a dărui.
Sunt menționate și jertfe care se aduc în urma unor păcate. Ele nu răscumpără păcatul. Nici măcar nu aduc iertare. Iertarea poate fi primită numai prin Teșuva. Doar după ce am înțeles păcatul, l-am mărturisit, l-am regretat și ne-am luat angajamentul ferm de a nu îl repeta niciodată suntem vrednici de a fi iertați. Păcatul, deși iertat, aduce o distanțare față de HAȘEM. Pentru a ne apropia din nou aducem această jertfă.
Un om de rând care comite un păcat aduce din banii lui miel. Mai marele neamului, rege judecător sau președinte aduce un țap. Marele preot Kohen Gadol aduce un taur. Răspunderea nu este egală. Cu cât omul este mai sus-pus cu atât este exigența față de el mai mare.
Sângele jertfei, pe care și așa nu îl consumăm, se toarnă pe altar. Seul care nu se consumă nici el se arde pe altar. Carnea jertfei este mistuită de la caz la caz de de flacăra de pe altar, de preot Cohen sau de cel care o aduce. Deși ne săturăm, această acțiune este privită ca o mistuire a jertfei. Stomacul nostru devine în acest caz o flacără divină.
Astăzi Templul e dărâmat și nu avem voie să aducem jertfe. Nu ne rămâne decât darul buzelor. Acest dar îl aducem rostind învățăturile legate de jertfe precum scrie profetul Hoșea(13:4) Vom plăti tauri cu buzele noastre. Acesta este și motivul pentru care a fost statornicit ca rugăciunea de dimineață să înceapă cu rostirea acestor învățături.
Fie ca darul buzelor noastre să fie bine primit!
Comments
Pericopele Vaikra-Țav 5776 — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>