Pericopa Vayakhel-Pikudey: Ce au în comun cele două triburi, Yehuda și Dan Prof. Asher Shafrir
Pericopa Vayakhel-Pikudey: Ce au în comun cele două triburi, Yehuda și Dan
Prof. Asher Shafrir
Conducători din ambele triburi au condus în perioade diferite ale istoriei poporului nostru proiecte deosebit de importante.
Bețalel și Oholiav constructorii Mișcanului (Tabernacolului)
Bețalele Ben Uri Ben Hur din tribul Yehuda a fost ales să construiască Mișcanul. A fost adăugat lângă el și Oholiav Ben Ahisamach din tribul Dan (Șmot/ Exodul 31:2-6. 35:30-35). În pericopa noastră ei sunt considerați egali ca importanță (Șmot/ Exodul 36:1-2): Și a făcut Bețalel și Oholiav… Și i-a chemat Moșe pe Bețalel și Oholiav…
Ceea ce este special în legătura dintre Bețalel și Oholiav ne spune Rași în Șmot/ Exodul 35:34: Și Oholiav din tribul Dan, dintre cele mai umile triburi, din fii slujnicelor, și l-a pus HAȘEM la munca Mișkanului alături de Bețalel care era din cel mai de vază trib pentru a îndeplini cele scrise (Iov 34:19): ”Și nu se va deosebi bogatul de sărman”.
Yehuda(al cărui membru este Bețalel) este tribul familiei regale, în timp ce Oholiav (membru al tribului Dan) este unul dintre copiii slujnicelor. Tribul Yehuda a fost în fruntea marșului în deșert (Dvarim/ Deuteronom 10:14), iar Dan a fost coada coloanei (Dvarim/ Deuteronom 10:25). Referirea specială la prezența simultană și integrată a celor două triburi la evenimente de o asemenea importanță, în calitate de deschizător de coloană-unul și în calitate de încheietor de coloană-celălalt, simbolizează angajarea în acest marș eroic a tuturor membrilor poporului Israel, de la primul până la ultimul.
Șlomo și Hiram, constructorii primului Templu
Iar aceste relații de cooperare au continuat și mai departe.
Astfel, poate fi dată ca exemplu cooperarea între triburile Yehuda și Dan cu ocazia construirii primului Templu în locul lui definitiv la Yerușalayim. Șlomo Hamelech (regele), bineînțeles din tribul Yehuda, a condus construirea Templului și constructorul care l-a construit a fost Hiram, a cărui mamă era din tribul Dan și al cărui tată era din tribul Naftali (1 Regi 7:14, 2 Cronici 2:13). În Midrașul Yalkut Șim’oni se face o paralelă între constructorii Mișcanului și cei al Templului: A spus Rabi Levi în numele lui Rabi Hiia fiul lui Hanina: Vei găsi când a fost clădidt Mișcanul două triburi au luat parte la munca lui tribul lui Yehua [prin] Bețalel și tribul lui Dan [prin] Oholiav fiul lui Ahisamah. Deasemenea în clădirea Templului de la Ierusalim ”fiul unei văduve din tribul Dan” și Șlomo fiul lui David din seminția lui Yehuda.
Rași ne explică cauza conexiunii între cele două triburi. El pune întrebarea: ce importanță are să știm din ce trib erau tatăl și mama? Ne povestește despre Rahel care a spus: am întors-o atâta pe toate părțile, până am ajuns să mă compar cu Lea, sora mea. Dacă Lea se va putea lăuda că Bețalel, fiul ei, construiește Mișcanul, împreună cu el va trebui să fie și unul din copiii lui Dan (fiind vizat băiatul cel mare al lui Bilha, sclava lui Rahel), după cum este scris (Șmot/ Exodul 38:23) Și împreună cu el Oholiav fiul lui Ahisamah din seminția lui Dan. Și dacă Șlomo, fiul surorii mele va construi Templul, cu el va trebui să participe și unul din copiii lui Dan și Naftali.
Argumentul este simplu: ca să nu existe invidie și tensiune între triburi, aspectul principal îl constituie stabilirea celei mai armonioase legături între extremele triburilor – superiorul și inferiorul – prin sădirea convingerii că toate triburile iau parte la construirea Mișcanului.
Șimșon – tatăl din Dan și mama din Yehuda; Melech Hamașiah (Mesia) – tatăl din Yehuda și mama din Dan
Șimșon, unul din cei mai speciali judecători, a combinat între triburi altfel: tatăl lui, Manoah, era din Dan și mama lui din Yehuda.
În alt midraș (Midraș Agada Bereșit, Vayehi 29) ni se spune că așa va fi în viitor cu originea lui Melech Hamașiah: ”Pui de leu Yehuda” acesta este Mesia fiul lui David care va ieși din două triburi tatăl lui din Yehuda și mama lui din Dan.
Sunt situații în care cele două puteri se concentrează într-o singură personalitate ca să scoată la iveală puterea de care este nevoie ca să se unească toate triburile cu sufletul și cu trupul.
Iata un comentariu care reprezinta o lectie permanenta pentru noi: toti copiii lui Israel sunt egali si- in consecinta- trebuie sa fie uniti.(sau in cuvintele autorului: “ca sa nu existe invidie si tensiuni intre triburi ….(pentru) stabilirea celei mai armonioase legaturi intre triburi….sadirea convingerii ca toate triburile iau parte (la construirea Miscanului)”.
Si merita inca odata subliniata intelepciunea marelui Moshe Rabeinu care a stiut sa invete ( si sa ne invete) din greseala patriarhului Jacov (-Israel) care si-a favorizat pe unul din fii (pe Iosef)provocand invidia celorlalti frati- cu urmarile pe care le stim.
Problema unitatii poporului evreu este o chestiune vitala- niciodata prea mult subliniata.
Pentru ca, de-a lungul milenarei istorii a poporului evreu au fost multe momente in care aceasta invatatura a fost uitata.
Ca sa nu mergem mult prea departe in urma, sa ne amintim controversa dintre hasidimi si mitnagdimii dinn Lituania, care au ajuns sa faca apel la autoritatile tariste pentru a se lovi reciproc ajungand la denunturi pentru intemnitarea adversarilor (pe care, bineinteles, autoritatile le dadeau curs satisfacand ambele tabere)
Sau relatia sefardimi- aschenazimi: a fost o vreme cand , in Europa, sefarzii se uitau cu dispret la aschenazi. Mai tarziu, dupa reinfiintarea Statului Israel, aschenazii se uitau cu dispret la sefarzii veniti din statele mediteraniene. N-are rost sa discutam aici motivele istorice ale acestei atitudini.Important este sa se inteleaga nocivitatea unei asemenea atitudini- in conditiile existentei atator dusmani care ne vor disparitia.
( inca o paranteza! n-as vrea sa se inteleaga ca pledand pentru unitatea Israelului as pleda pentru eliminarea diversitatii parerilor. Asta nu se poate. In asta este farmecul si forta Israelului! Dar trebuie respectata o linie rosie: in fata dusmanilor trebuie sa existe unitate!)