Pericopa Leh Leha 5776
Patriarhul Avraham este numit și stâlpul credinței. Ce înseamnă credință? În DEX am găsit câteva explicații, dar ele se restrâng la unele roluri literare pe care le are acest cuvânt. Care este însă esența? Nu scrie.
În căutarea unei definiții cu care să fiu mulțumit am pornit de la două explicații din DEX care de fapt se contrazic. 1. Tranz. A fi încredințat sau convins de un fapt 3. Tranz… A considera… altfel decât este în realitate. Același cuvânt pentru un adevăr și pentru un fals?
Chiar din această contradicţie s-a născut definiția: A crede este atitudinea de a considera un fapt ca fiind adevărat pe baza unei evidențe insuficiente sau contrazise. Că astăzi este joi 22 octombrie nu doar cred. Știu. M-am uitat în calendar, iar toate calendarele pe care le-am văzut sau de care știu sunt coordonate între ele. Pe de altă parte, cel ce se consideră cum că ar fi Napoleon nici măcar nu crede. Doar își închipuie.
Cred că martorul spune adevărul, deși nu este exclus să mintă. Cred că pârâtul spune adevărul deși martorul îl contrazice. Cred în învierea morților doar pentru că așa scrie în cartea profetului Malachi. Cred în răsplată pentru faptele bune și în pedeapsă pentru faptele rele deși cunosc cucernici îndurerați și ticăloși a căror viață e plină de veselie.
Aceasta a fost drama vieții Patriarhului Avraham. La vârsta de șaptezecișicinci de ani el a primit porunca: (Gen 12:1) Du-te din țara ta și din neamul tău și din casa tatălui tău spre țara pe care ți-o voi arăta. Împreună cu ea a primit și făgăduința (Gen 12:2) Și te voi face un neam mare. Rași sesizează contradicția: truda drumului este dăunătoare procreării. Deși întrebarea plutește în aer, Patriarhul Avraham nu întreabă.
Una câte una cad posibilitățile de împlinire a făgăduinței. Dacă ar fi crezut că ea se va împlini prin Lot, fiul fratelui său, acesta se desparte de el. După ce Hagar, roaba soției soției sale Sara, a zămislit de la el, Sara a necăjit-o până ce a fost nevoită să fugă în deșert. Apoi a primit făgăduința că va avea un copil de la Sara și împreună cu ea porunca de a își tăia împrejur mădularul fertilității. Când acest fiu a crescut, Patriarhul Avraham a primit porunca de a îl ridica jertfă.
Astăzi cunoaștem cu toții deznodământul. Noi înșine prin existența noastră suntem împlinirea făgăduințe. Dar de unde a avut Patriarhul Avraham puterea de a nu ridica niciodată întrebarea atât de evidentă: Cum?
De dragul de a complica oleaca propunerile valorice legate de “credinta”, nu strica sa deschidem o mica paranteza explicativa de genul gasit in epistemologie – explicarea teoriilor legate de credinta, in cazul nostru.
Conflictul intre cele doua definitii oferite in legatura cu crediunta, cea (Nr.1) care vrea sa fie adevar si opusul ei, falsul, poate fi reconciliat astfel:
” A fi incredintat sau convins de un fapt” egal cu ADEVAR nu inseamna imutabil ca “faptul” a fost observat nemijlocit, subiectul – noi – fiind de….fapt la fata locului. Un exemplu: nici unul dintre noi nu am fost in Sinai cind s-a primit Torah, dar acceptam asta ca un…fapt, este emet, adevarat.
La polul, aparent, opus “falsul” de a considera CEVA altfel decit este in realitate depinde esentialmente de capacitatea subiectului, – tot noi – de percepere din toate punctele de vedere a realitatii.
Ca sa ne lamurim si mai complex, trebuie sa incercam sa definim “realitatea” pe care o percepem. Cel mai util test este cel al explicarii abstractului in termeni compatibili cu concretul tangibil. Din nou, nu trebuie decit sa sondam oricite persoane vrem in a explica in termeni concreti, reali, REALITATEA Hashem. Fara a contesta universaliaite valabilitatii Prezentei Sale, notional lucram cu perceptii ale …abstractului. Nimic fals in toate astea, cu toate ca un termen unic va capata – GATEGORIC- atitea interpretari , expresii ale perceptiei subiective, cite persoane sondate. Asadar, fals !!?? Has vSholem, Doamane fereste !!!
Altminteri, pentru cei interesati, am la indemina o lista de cam 21 de parti componente ale “credintei” si asta numai asa ca vorspeis epistemologic. Citeva mostre: perceptia, teorii, ideologii, self-interes, REASON, intuitie si etc.