Noaptea în pericopa Vaișlah
Și s-a sculat în noaptea aceea … Și a rămas Iaakov singur și s-a încleștat un om cu el până la ridicarea zorilor. (Bereșit/ Geneza 32:23,25)
Elie Wiesel și-a intitulat romanul autobiografic ”Noaptea”. El a folosit unul din cele mai puternice simboluri iudaice.
Tot ce citim despre Patriarhii Avraham și Ițhak s-a întâmplat doar ziua. Patriarhul Iaakov este primul care se confruntă cu noaptea. Noaptea s-a culcat și a visat scara pe care urcă și coboară îngerii. Noaptea a luptat cu îngerul și la ridicatul zorilor l-a biruit.
Noaptea ca simbol se regăsește în Talmud, tratatul Bava Meția fila 83b: A tâlcuit Rabi Zeira … cele scrise în Tehilim/ Psalmi (104:20): <Pus-ai beznă și se făcu noapte, atunci răscolesc toate fiarele pădurii.> <Pus-ai beznă și se făcu noapte> este lumea noastră care seamănă cu noaptea; <atunci răscolesc toate fiarele pădurii> se referă oamenii răi care sunt asemeni fiarelor [comentează Rași: care sunt lăsați să-și săvârșească răutățile fără să fie pedepsiți].
Noaptea am putea crede că soarele s-ar fi stins. Nimic mai greșit. Soarele luminează necontenit, doar că sunt momente în care este umbrit. Aceste momente le numim noapte. O grăitoare pildă pentru bunătatea lui HAȘEM care se revarsă necontenit, doar că în zilele noastre ea este din păcate umbrită. Unul din momentele de prea puternică umbrire a fost Noaptea lui Elie Wiesel.
Noaptea este trecătoare. La timpul sorocit se vor ridica zorii și vor împrăștia bezna. O pildă pentru mult așteptatul moment când HAȘEM se va dezvălui în întreaga Lui bunătate precum scrie profetul Ieșaaiahu/ Isaia 2:11 … și pogorâtă va fi mândria oamenilor și înălțat va fi numai HAȘEM în acea zi.
Ne apropiem de sărbătoarea de Hanuka. În vremuri în care noaptea devine tot mai lungă și bezna tot mai adâncă noi aprindem lumânări. Fără cuvinte dar din adâncul inimii ne rugăm să vedem cât mai curând lumina zorilor precum scrie în Tehilim/ Psalmi 130:6 Sufletul meu [tânjește] la HAȘEM mai mult decât așteaptă străjile dimineața mai mult decât așteaptă străjile dimineața.
[Aceste două versete Ieșaaiahu/ Isaia 2:11 וְנִשְׂגַּב ה לְבַדּוֹ בַּיוֹם הַהוּא și Bereșit/ Geneza 32:25 וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר ( în transliterare: Venisgav HAȘEM levado baiom hahu. Vaivater Iaakov levado vaieavek iș imo ad alot hașahar.) sunt cuvintele unui emoționant cântec pe care vă invit să-l ascultați https://www.youtube.com/watch?v=iWk0JAtoqAw ]
Pingback:Despre ce ne scrie Rabinul – Teologie pentru azi