Hatarat Nedarim
Scrie în Tora (Bamidbar/ Numeri 30:3): „Un bărbat, dacă va face un jurământ Domnului sau va făgădui o făgăduință, luând asupra sa o interdicție, să nu-și încalce cuvântul; întocmai cum iese din gura lui să înfăptuiască”.
Cuvinte rostite la întâmplare precum „Donez 100 de lei pentru combaterea abandonului școlar”, „Astăzi mă nu stau pe Facebook mai mult de două ore” sunt considerate făgăduințe. „Nu mai fumez”, „Nu mai mănânc seara după ora 6” sunt considerate interdicții. Cel care rostește o făgăduință sau își asumă o interdicție, chiar și în cazul în care nimeni nu-i aude glasul, aceasta intră în vigoare, iar încălcarea ei este un păcat.
Cea mai bună cale pentru a evita acest păcat ar fi … să evităm orice promisiune. Ideea e minunată, dar nu avem cum să o punem în practică. Orice contract e întâi de toate o promisiune. Până și stabilirea unei întâlniri e o promisiune. Fără promisiuni și fără respectarea lor n-am putea trăi împreună.
Când auzim despre dimensiunile abandonului școlar, simțim imboldul să donăm pentru a combate această plagă. Până ajungem să scoatem banii din portofel, mai greu. Suntem conștienți că ne irosim timpul pe Facebook, dar până nu se termină bateria, nu reușim să ne dezlipim. Decidem că de data aceasta ne lăsăm de fumat, dar când ne lipsește țigara …
Pentru a da mai multă greutate acestor imbolduri lăuntrice, pe cât de dorite pe atât de greu de realizat, le rostim cu voce tare, cu sau fără promisiuni solemne. În acest caz, dacă ajungem să le încălcăm, pe lângă faptul că ne-am încălcat dorința, comitem și păcatul încălcării cuvântului.
Tora ne oferă o ieșire din astfel de situații. Dacă am făcut o făgăduință, dar ne temem că nu o vom putea împlini, ne putem prezenta în fața unui Beit Din (tribunal rabinic) alcătuit din trei enoriași care nu au nevoie de vreo calificare deosebită. Declarăm în fața lor că atunci când ne-am luat angajamentul am crezut că îl vom putea îndeplini, dar ne temem că nu vom putea face față, iar dacă am fi știut de la început că nu vom putea face față, nu ne-am fi luat angajamentul. Nu regretăm fapta ci doar faptul că ne-am asumat-o ca făgăduință și cerem Beit Din-ului să ne dezlege de acea făgăduință. Se înțelege că orice făgăduință făcute unei alte persoane nu poate fi în niciun caz dezlegată.
Pentru a ajunge la judecata de Roș Hașana fără păcatul încălcării cuvântului, au statornicit înaintașii noștri ca în ajun de Roș Hașana, după rugăciunea de dimineață, să cerem dezlegare pentru toate făgăduințele care pot fi dezlegate. Formula de adresare către Beit Din precum și formula prin care se face dezlegare sunt tipărite în cărțile de rugăciune. Urmează textul transliterat și o traducere prescurtată:
Cel ce se prezintă rostește:
Șimu na rabotai daianim mumħim, kol neder o șevua o isar o konam o ħerem, șenadarti o nișbati behakiț o vaħalom, o nișbati bașemot hakdoșim șeeinam nimħakim uveșem havai”a baruh hu, veħol minei nezirut șekibalti alai vaafilu nezirut Șimșon, veħol șum isur, vaafilu isur hanaa șeasarti alai o al aħerim, beħol lașon șel isur bein bilșon isur o ħerem o konam veħol șum kabala afilu șel mițva șekibalti alai, bein bilșon neder bein bilșon nedava bein bilșon șevua bein bilșon nezirut bein beħol lașon, vegam hanaase bitkiat kaf. Bein kol neder bein kol nedava, bein șum minhag șel mițva șenahagti al ațmi veħol moța sefatai șeiața mipi, o șenadarti vegamarti velibi laasot șum mițva mehamițvot, o eize hahaga tova o eize davar tov șenahagti șaloș peamimvelo hitneiti șeihie bli neder, hen davar șeasiti al ațmihen al aħerim, hen otan haiduim li hen otan șekvar șaħahti, beħulhon itħarantna behon meikara, veșoel umevakeș ani mimaalatħem hatara aeihem, ki iareti pen ekașel venilkadti ħas veșalom baavon nedarim ușvuot unezirut vaħaramot veisurim vekonamot vehaskamot. Veein ani tohe ħas veșalom al kiium hamaasim hatovim hahem șeasiti, rak ani mitħaret al kabalat hainianim bilșon neder o șevua o nezirut o isur o ħerem o konam o haskama o kabala balev. Umitħaret ani al ze șelo amarti hineni ose davar ze bli neder ușvua unzirut veħeremveisur vekabala balev. Laħen ani șoel hatara beħulhon; vaani mitħaret al kol hanizkar, bein im haiu hamaasim midvarim hanoghim bamamon bein mehadvarim hnoghim baguf, bein mehadvarim hanoghim el haneșama, beħulhon ani mitħaret al leșon neder ușvua unezirut veisur veħerem vekonam vekabala balev. Vehine, mițad hadin, hamitħaret vehamevakeș hatara țariħ lifrot haneder, aħ deu na rabotai ki i efșar lefortam, ki rabim hem, veein ani mevakeș hatara al otm hanedarim șeein lehatir otam, al ken ihiu na beeineiħem keilui haiiti portam.
Beit-Din rostește de trei ori:
Hakol ihiu mutarim laħ, hakol meħulim laħ, hakol șruiim laħ; ein kan lo neder velo șevua velo nezirut velo ħerem velo isur velo konam velo nidui velo șamta velo arur. Aval ieș kan meħhila usliħa veħapara. Uħeșem șematirin habeit din șel mata, kaħ ihiu mutarim mibeit din șel maala.
Cel ce se prezintă rostește:
Harei ani moser modaa lifneiħem vaani mevatel mikan ulehaba kol hanedarim veħol șevuot unezirut veisurin vekonamot vehaskamot vekabala velev șeakabel alai beațmi hen behakiț hen baħalom ħuț minidrei taanit bișat minħa. Uveim șeeșkaħlitnai modaa hazot veedor mehaiom od, meata ani mitħaret aleihem umatne aleihem șeihiu kulam betelim umvutalim lo șeririn velo kaiaminvelo iehon ħalim kelal uħlal beħulan itħaratna behon meata vead olam.
.
Cel ce se prezintă rostește:
Ascultaţi, vă rog, onoraţi judecători, orice făgăduinţă ori jurământ care am făgăduit sau am jurat, treaz sau în vis, precum şi orice interdicţie care am interzis-o mie sau altora, şi orice angajament, chiar de a face o miţva, şi orice obicei bun pe care l-am practicat, şi tot ce am rostit sau am cugetat să îndeplinesc o miţva sau un obicei bun, şi orice faptă bună pe care am făcut-o de trei ori fără a menţiona că nu mi-o asum ca făgăduinţă, cele care îmi sunt cunoscute şi cele pe care le-am uitat, pe toate le revoc, şi vă solicit să mă dezlegaţi de ele, căci mă tem să nu păcătuiesc prin încălcarea lor fără de ştiinţă. Nu regret împlinirea acelor fapte bune, doar regret asumarea lor ca făgăduinţă, jurământ sau asumare în gând şi că nu am menţionat că nu mi le asum ca făgăduinţă. De aceea, vă solicit să mă dezlegaţi de toate acestea. Iată, de regulă, cel care cere dezlegare trebuie să amintească făgăduinţa, dar, să ştiţi, onoraţi judecători, nu le pot aminti pe toate, căci prea multe sunt, şi nu cer dezlegare pentru cele ce nu pot fi dezlegate, de aceea consideraţi ca şi cum le-aş fi amintit.
Beit-Din rostește de trei ori:
Toate îţi sunt permise, toate îţi sunt iertate, toate îţi sunt dezlegate; Nu mai este nicio făgăduinţă, niciun jurământ, nicio interdicţie şi niciun blestem, numai iertare şi ştergerea păcatelor. Şi precum le-a dezlegat tribunalul pământean, aşa le va dezlega tribunalul ceresc.
Cel ce se prezintă rostește:
Declar în faţa voastră că anulez de acum înainte toate făgăduinţele, toate jurămintele, toate interdicţiile şi tot ce îmi voi asuma în gând atât treaz cât şi în vis, în afară de făgăduinţa de a posti pe care o voi face la rugăciunea de Minha. Iar dacă voi uita de această declaraţie şi voi făgădui de acum înainte, de acum revoc acele făgăduinţe şi le declar nule şi neavenite. Pe toate le revoc de acum şi până în veci. lar în fața voastră că anulez de acum înainte toate făgăduințele, toate jurămintele, toate interdicțiile și tot ce îmi voi asuma în gând atât treaz cât și în vis, în afară de făgăduința de a posti pe care o voi face la rugăciunea de Minħa. Iar dacă voi uita de această declarație și voi făgădui de acum înainte, de acum revoc acele făgăduințe și le declar nule și neavenite. Pe toate le revoc de acum și până în veci.
Comments
Hatarat Nedarim — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>