Despre reîncarnare în pericopa Vaiehi
… și vracii l-au îmbălsămat pe Israel. (Bereșit/Geneza 50:2)
Datorită influenței cabaliștilor, crezul în reîncarnarea sufletului este astăzi larg răspândit în rândul credincioșilor neamului nostru. În virtutea acestui crez sufletul poate fi răsplătit său pedepsit pentru faptele săvârșite într-o încarnare anterioară.
Unii chiar pun acestui crez propte așa-zis științifice. Fapte greu de explicat precum copii care știu lucruri pe care nu aveau de unde să le afle, vorbesc limbi pe care nu le-au învățat niciodată sau chiar pretind a fi reîncarnări ale unor persoane decedate (sper că faptele au fost riguros verificate) par a fi dovezi convingătoare.
Deși nu știu să le explic, ele pot dovedi doar că informație trece uneori de la un suflet la altul. De aici până la a afirma cum că odată cu informația trece și răspunderea, calea este încă lungă.
Singura referire explicită în TaNaCh (Biblia ebraică) la ce se întâmplă după moarte o găsim în Kohelet/Ecleziastul 12:7 Și se va întoarce țărâna în pământ precum a fost, iar sufletul se va întoarce la HAȘEM care l-a dat. Despre o revenire a sufletului într-un alt trup nici vorbă.
Dimpotrivă, printre rândurile TaNaCh-ului citim că posibilitatea unei răsplăți sau pedepse pentru fapte săvârșite într-o încarnare anterioară nu era luată nici măcar în socoteală. Ea nu ar fi lăsat loc dureroasei întrebări pe care o pune profetul Ieremiahu/ Ieremia Creatorului: … de ce reușește calea celor răi, iar toți mișeii trăiesc în pace? (12:1). Ea nu ar fi lăsat loc profundului dialog în care Iov îl învinuiește pe HAȘEM că pe nedrept l-a pedepsit, iar tovarășii săi în zadar încearcă să-i îndreptățească soarta.
Reîncarnarea și odată cu ea asumarea răspunderii pentru fapte dintr-o existență anterioară de mult ștearsă din amintire poate justifica orice și tocmai de aceea este profund contraintuitivă. Putem trăi într-o lume în care parte din faptele lui HAȘEM le înțelegem, parte nu. Nu putem însă trăi într-o lume în care totul e justificat dar noi nu avem de unde să înțelegem nimic. Premiza că HAȘEM se poartă cu noi într-un fel pe care putem cel puțin încerca să-l înțelegem este prea adânc sădită în credința iudaică.
În opinia rabinului Samson Raphael Hirsch (1808-1888) crezul în reîncarnarea sufletului vine din vechiul Egipt. Vechii egipteni prețuiau trupul. Acesta era îmbălsămat pentru veșnicie. Cât despre efemerul suflet, cui îi păsa dacă acesta va fi reîcarnat/reciclat într-un câine sau într-o pisică?
Practica iudaică, precum și cea creștină și musulmană, este de a pune trupul neînsuflețit în pământ. Din pământ a fost luat, în pământ se va întoarce. Veșnic, în viziunea noastră, este numai sufletul. Nu se cade ca acest suflet veșnic să fie supus reciclării.
Comments
Despre reîncarnare în pericopa Vaiehi — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>