Despre lupta lui Yaakov cu îngerul în pericopa Vaișlah
Și a rămas Yaakov singur și s-a luptat un om cu el până au mijit zorile. (Bereșit/Geneza 32:25)
Cine este acest om? De unde a venit? Ce a urmărit în lupta cu Yaakov? De ce a venit chiar în noaptea dinaintea temutei întâlniri cu fratele său Esav? Întregul pasaj pare rupt din context.
Fiecare verset, cuvânt și chiar literă din Tora ascund în sânul lor taine. Narațiunea, legea și cântecul de slavă, dincolo de valoarea lor proprie sunt stratul care le acoperă aceste taine. După ce au fost înțelese pe deplin ele trebuie puse deoparte pentru a le dezvălui substratul.
Sunt însă locuri, precum lupta lui Yaakov cu omul, în care narațiunea pare a nu se lega. Aici taina a fost lăsată la fără văl. Nu ne mai putem amăgi cum că am fi înțeles fără ne confrunta cu taina.
O explicație din Midraș ne luminează calea. Omul nu era altul decât îngerul păzitor al lui Esav. Acum narațiunea începe să se lege. Înainte de a îl întâlni pe Esav, el a trebuit să lupte cu îngerul său păzitor. Neegală luptă. Totuși Yaakov a biruit. Cănd s-au întâlnit frații, lupta era deja decisă.
Ce este un înger? Cabaliștii îl privesc ca pe o ființă. Maimonide în Călăuza Rătăciților alege o altă cale. El scrie că totul a fost doar o viziune profetică în care Yaakov s-a văzut luptând toată noaptea cu un om și după ce l-a înfrânt a înțeles că era de fapt un înger.
Greu de acceptat. O biruință asupra unei ființe reale are meritul ei. Ce merit are însă viziunea unei lupte în care a ieșit biruitor? Ea poate fi cel mult o promisiune divină că întâlnirea cu Esav se va termina cu bine. Cum poate fi ea motivul pentru care HAȘEM îi va schimba numele din Yaakov, simbol al slăbiciunii celui nevoit să umble pe căi ocolite, în Israel, simbol al puterii de a merge pe calea cea dreaptă?
Chiar dacă nu a fost decât o viziune profetică, Yaakov nu a fost în niciun caz pasiv. Încleștarea a fost cu acea parte din propria sa personalitatae care se simțea slabă și dispusă să umble pe căi ocolite. Îngerul păzitor al lui Esav nu era decât o metaforă a fricii pe care Yaakov i-o purta. Biruind această frică el a devenit vrednic de numele Israel.
Nu este încleștare mai crâncenă decât cea care desfășoară în sânul fiecăruia din noi.
la ce fel de inger se refera maimonide? exista posibilitatea sa se refere la unul dintre heruvimii care pazesc pomul vietii pentru ca noi oamenii sa nu ajungem la el?