Despre Grija pentru cel Necăjit în Pericopa Mișpatim
Dacă vei cumpăra un sclav evreu, şase ani va lucra şi în al şaptelea va ieşi în libertate fără plată… (Şmot/ Exodul 21:1)
După ieşirea din robia Egiptului, întregul popor era liber. De unde se putea atunci cumpăra un sclav evreu?
Erau doar două căi: ori se vindea de bunăvoie, împins de sărăcie, ori era vândut de un Beit Din (tribunal rabinic) ca executare silită pentru plata datoriilor pe care le-a contractat, daunelor pe care cu sau fără voie le-a făcut, sau furturilor la care a fost prins.
În vremurile vechi şi chiar astăzi în afara legii există metode mai violente de a recupera împrumuturi de la rău platnici. Astăzi, în cadrul legii, cei rău platnici sunt mai protejaţi, dar în detrimentul celor care caută să-şi recupereze datoriile.
Sunt mândru să trăiesc într-o generaţia în care sclavia nu mai este legală. Nu ignor faptul că din puternice motive economice ea continuă şi astăzi, dar faptul că ea lipsită de suport legal este totuşi semnificativ.
În Tora sclavia se bucură de suport legal. Aceasta însă nu ne îndreptăţeşte să deţinem sclavi. Nu avem voie să deţinem sclavi, pentru că legile tuturor ţărilor interzic sclavia, iar pe noi Tora ne obligă să respectăm legislaţia în vigoare în orice loc ne aflăm.
Este totuşi dezamăgitor că primele porunci din Tora ne restrâng mai puţin decât legislaţia în vigoare în toate ţările de pe glob.
Lucrurile trebuie puse în context. Astăzi, când avem atât structurile sociale, cât şi tehnologia necesară, societatea poate funcţiona şi fără sclavie. Când Tora a fost primită pe muntele Sinai, funcţionarea societăţii era total dependentă de instituţia sclaviei. Fără munca sclavilor nu ar fi fost canale de irigaţie, nu ar fi fost recolte şi haosul ar fi domnit. În aceste condiţii sclavia trebuia tolerată. Tora face totuşi un pas înainte, asigurând sclavilor cel puţin drepturi de bază.
Totuşi, locul în care sunt amintite aceste legi pare nepotrivit. După momentul înălţător al revelaţiei de pe muntele Sinai, ar fi fost de aşteptat să urmeze practici de cult menite să păstreze ceva din spiritualitatea acestui moment. Spre dezamăgirea mea, Tora trece brusc la cotidian şi chiar la sordid.
O mare învăţătură se ascunde aici. Primul pas către o trăire spirituală este grija pentru cel necăjit. Chiar dacă din vina lui i se trage necazul, noi tot suntem datori să-l sprijinim.
Comments
Despre Grija pentru cel Necăjit în Pericopa Mișpatim — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>