Despre Egalitate în Pericopa Mișpatim
De se vor sfădi [doi] oameni și va lovi unul pe aproapele lui cu o piatră sau cu pumnul și nu va muri ci va cădea la pat. De se va scula și se va plimba afară pe picioarele lui va fi cruțat cel care l-a lovit și va plăti numai împiedicarea lui de la muncă și vindecarea lui. (Șmot/ Exodul 21:18,19)
Legile oglindesc valorile societății care le-a creat. Legile Torei sunt în acest sens puțin diferite. Ele oglindesc valorile pe care HAȘEM dorește ca noi să ni le însușim.
Valorile oglindite în legi sunt uneori evidente alteori ascunse. Câteodată ele nu se oglindesc de loc în text ci doar în omisiunile lui.
Citim că acel care și-a lovit aproapele cu o piatră sau cu pumnul și acesta a căzut la pat, trebuie să-i plătească daune. Până aici totul pare firesc.
În ochii generației care a primit Tora, atitudinea pare să fi fost diferită. Nu avem de unde să știm care erau valorile lor. Putem totuși încerca să le distingem din textele legale ale vremii.
În acest scop citez un fragment din codul lui Hamurabi pe care l-am găsit în Wikipedia:
- Dacă cineva lovește pe altcineva de rang mai înalt, va fi biciuit în public de șaizeci de ori.
- Dacă cineva lovește pe altcineva de același rang, va plăti o mina de aur.
- Dacă un sclav lovește un om liber, îi vor fi tăiate urechile.
Pentru cel care a fost lovit de un om de rang egal era prevăzută despăgubirea. Pentru cel care a fost lovit de un om de rang inferior,cu atât mai mult de un sclav, despăgubirea nu era suficientă. Ceea ce conta era umilința, iar umilința putea fi ispășită numai prin umilirea vinovatului. Un om de rang inferior era biciuit în public, iar unui sclav i se tăiau urechile.
În Tora distincțiile dintre un om de același rang și un om de rang mai înalt precum și dintre sclav și om liber nu sunt menționate. Oricare ar fi statul lui social, agresorul scapă doar cu plata daunelor.
Astăzi ni se pare firesc că toți oamenii sunt egali în fața legii. Firesc a devenit doar după ce spiritul Revoluției Franceze au cucerit lumea. De la începutul istoriei până atunci ideea inegalității dintre clase stătea la baza oricărei societăți.
Ideea egalității între oameni nu aparține Revoluției Franceze. Ea apare în Tora, doar că omenirea a avut nevoie de trei milenii s-o înțeleagă și s-o accepte.
Comments
Despre Egalitate în Pericopa Mișpatim — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>