Despre Brit Mila (circumcizie) în pericopa Tazria
… dacă … va naște un copil de parte bărbătească … În a opta zi [copilul] să fie tăiat împrejur (Vaikra/ Levitic 12:2,3)
În Midraș Tanhuma[1] scrie: „L-a întrebat Tornosrufus cel rău pe Rabi Akiva: <<Ale cui creații sunt mai bune, ale Atotsfântului ,Binecuvântat fie El, sau ale omului carne și oase?>>. I-a răspuns: <<Ale omului sunt mai bune.>>. … L-a întrebat [Tornosrufus] <<De ce vă circumcideți?>>. I-a răspuns: <<Știam că asta vei întreba, de aceea ți-am spus că creațiile omului sunt mai bune decât ale Atotsfântului, Binecuvântat fie El>> I-a adus Rabi Akiva spice și chifle și i-a spus: <<Acestea sunt creațiile Atotsfântului, Binecuvântat fie El, iar acestea sunt creațiile omului. Nu sunt ele oare acestea mai bune?>>. … I-a spus Tornosrufus: <<Dacă Atotsfântului, Binecuvântat fie El, dorește să fim circumciși, de ce nu ne naștem circumciși?>> I-a spus Rabi Akiva: <<Și de ce iese cordonul ombilical împreună cu copilul, iar mama îl taie?>>””.
Quintus Tineius Rufus, amintit în Talmud și în Midraș ca „Tornosrufus cel rău” era guvernatorul roman al Iudeei în timpul răscoalei lui Bar Kohba. Pe lângă măsurile draconice pe care le-a adoptat împotriva evreilor, el a încercat să ridiculizeze în ochii înțelepților Israelului credințele și practicile lor.
Cea mai cunoscută este disputa purtată cu Rabi Akiva referitoare la porunca tăierii împrejur, pe care o privea ca pe o mutilare fără noimă.
Tornosrofus a deschis discuția întinzându-i lui Rabi Akiva o capcană: <<Ale cui creații sunt mai bune, ale Atotsfântului ,Binecuvântat fie El, sau ale omului carne și oase?>>.
Dacă i-ar fi răspuns Rabi Akiva, precum era și firesc, că creațiile lui D-zeu sunt mai bune, l-ar fi întrebat Tornosrofus: Dar voi de ce mutilați trupul perfect pe care l-a creat D-zeu?
Rabi Akiva i-a dat un răspuns care pare o blasfemie: „Ale omului sunt mai bune.” Ca o pildă i-a arătat spice și chifle și l-a întrebat care sunt mai bune. Neavând încotro, Tonosrofus a recunoasut că chiflele, creația omului, sunt mai bune decât spcele, creația lui D-zeu. Desigur, fără spice, care sunt creația lui D-zeu, nu ar fi putut omul să facă chiflele. În mod voit D-zeu și-a lăsat creația neterminată pentru a lăsa omului loc să o desăvârșească.
Tornosrufus a acceptat de principiu ideea, dar nu a acceptat ca desăvârșirea creației să fie printr-o vărsare de sânge.
Rabi Akiva i-a răspuns din nou printr-o pildă. Când se naște un copil, cordonul ombilical trebuie tăiat. Deși este o vărsare de sânge, fără de ea copilul nu poate trăi. La fel circumcizia, deși se face prin vărsare de sânge, aduce viață.
Acest ultim argument al lui Tornosrufus a fost vehiculat de unii care din motive pretins umanitare promovează legi menite să interzică circumcizia.
Nouă nu ne rămâne decât răspunsul lui Rabi Akiva: Deși facem o rană, ea nu ne cauzează niciun rău. Dimpotrivă, ea este legământul cu D-zeu, un legământ care care ne deschide sufletul către spiritualitate, un legământ care ne aduce viață.
[1] Tanhuma Buber Tazria parașa 7
Comments
Despre Brit Mila (circumcizie) în pericopa Tazria — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>