Artă sau artizanat în pericopa Pekudei
… iată l-a chemat HAȘEM pe Bețalel… Și l-a umplut de la HAȘEM cu duh de înțelepciune, pricepere și cunoaștere… (Șmot/Exodul 35:30,31)
Au lucrat [Bețalel și Oholiav] două pietre de smarald… Și le-a pus [Bețalel] pe bretelele efodului… precum i-a poruncit HAȘEM lui Moșe. (Șmot/Exodul 39:6-7)
În Tora citim despre oameni de înaltă statură morală dar și despre ticăloși. Mai puțin reprezentați sunt artiștii. Când sculptorul Boris Schatz a înființat la Ierusalim în anul 1906 o academie de artă și a căutat să-i dea un nume biblic, Bețalel a fost alegerea firească.
Dar a fost oare Bețalel un artist sau doar un simplu artizan? În tot ce a făcut scrie precum i-a poruncit HAȘEM lui Moșe. Cel care îndeplinește aidoma ce i s-a spus poate fi oare considerat artist?
Întrebarea aparține ultimului veac și jumătate când expresia liberă a devenit regulă iar arta la comandă excepție. Până atunci se lucra numai la comandă. Meșteșugarii o îndeplineau aidoma. Artiștii o foloseau drept cadru pentru propria lor creație.
În Tora scrie exact câte brațe, câte cupe, noduri și flori va avea Menora. Cum trebuiau să arate aceste brațe, cupe, noduri și flori? Nu găsim nicio indicație. Aici a găsit Bețalel loc pentru a modela în aur duhul cu care l-a umplut HAȘEM.
Rabi Iaakov ben Așer (Colonia 1296 – Toledo 1343) a fost unul din cei mai importanți sistematizatori ai legii Iudaice. Lucrarea lui numită Arbaa Turim (Cele Patru Coloane) a constituit baza în jurul căreia a scris Rabi Iosef Caro cartea sa Șulhan Aruh, care a fost acceptată în toate comunitățile ca fiind codul de bază al legii iudaice.
De la Rabi Iaakov ben Așer ne-a rămas și un scurt comentariu al Torei. Legenda spune că l-a scris în întregime din memorie într-o singură noapte. În pericopa noastră el face observația că textul precum i-a poruncit HAȘEM lui Moșe se repetă de 18 ori – de aici s-au inspirat cei care au statornicit rugăciunea de zi de zi alcătuită din 18 binecuvântări.
Ce legătură ar putea avea repetarea de 18 ori a faptului că Bețalel a făcut totul precum i-a poruncit HAȘEM lui Moșe cu numărul de binecuvântări din rugăciunea zilnică? Un rabin cu numele Rabi Ozer Alport, care până acum nu mi-a fost cunoscut, a dat un răspuns pe care îl reformulez: De 18 ori a reușit Bețalel să-și exprime propria viziune respectând tot ce i-a poruncit HAȘEM lui Moșe. De 18 ori vom putea și noi să ne exprimăm propriile sentimente folosindu-ne de textul pe care l-au statornicit înțelepții Israelului.
Până la clădirea celui de-al doilea Templu rugăciunea nu avea un text canoic. Fiecare se ruga cum știa și cum simțea. Cei 120 de membrii ai Marii Adunări au statornicit un text alcătuit din 18 binecuvântări pentru a ne îndrepta gândul spre 18 aspecte din orizontul nevoilor noastre. Dacă ne vom mulțumi să-l recităm vom rămâne meșteșugari în ale rugăciunii. Dacă însă vom lăsa textul să stârnească în sânul nostru emoții pe care apoi le vom exprima prin rugăciune, aceasta va fi deja artă.
Să aspirăm și noi să ne ridicăm rugăciunile la nivel de artă!
Comments
Artă sau artizanat în pericopa Pekudei — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>