Pregătirea pentru Rugăciune în Pericopa Vaișlah
Și i-a spus HAȘEM lui Iaakov: Scoală-te și urcă spre Beit-El și zăbovește acolo și ridică acolo un jertfelnic lui HAȘEM care ți S-a arătat când fugeai de fratele tău Esav. Și a spus Iaakov casei lui și tuturor care erau cu el: Înlăturați idolii străini din mijlocul vostru, curățați-vă și schimbați-vă hainele. (Bereșit/ Geneza 35:1,2)
Înainte de a pleca spre tărâmuri străine a înnoptat Iaakov în orașul Luz. Acolo a visat o scară așezată pe pământ care ajungea până în cer pe care urcau și coborau îngeri. Când s-a trezit a înțeles că locul în care a dormit era un loc sfânt, că acolo este casa lui HAȘEM și poarta cerului. De aceea a schimbat numele locului în ”Beit-El” care înseamnă ”Casa lui HAȘEM”. Rași bazat pe o sursă din Midraș scrie că acesta era locul în care urma să fie clădit Templul din Ierusalim.
HAȘEM nu are casă. ”Casa lui HAȘEM” este doar o metaforă care sugerează că în acest loc prezența lui HAȘEM se resimte mai puternic decât în alte locuri. Nici cerul nu are poartă. ”Poarta cerului” este și ea o metaforă. Ea sugerează că rugăciunile rostite în acest loc sunt mai bine primite decât cele rostite în orice alt loc.
După ce l-a scăpat HAȘEM pe Iaakov de primejdia lui Lavan, de primejdia lui Esav și de primejdia locuitorilor orașului Șhem, i-a poruncit să revină la Beit-El și să ridice acolo un jertfelnic ca semn al a recunoștinței. Din detaliile acestei fapte avem de învățat cum să ne pregătim pentru a ne adresa lui HAȘEM, oricare ar fi forma de adresare. Astăzi, când nu mai avem voie nici să ridicăm jertfelnice nici să aducem jertfe, singura formă de adresare rămâne rugăciunea. Avem așadar de învățat cum ne pregătim înainte de a ne ruga.
… zăbovește acolo și ridică acolo un jertfelnic. Ce rost avea zăbovitul înainte de a ridica jertfelnicul? Rabi Ovadia Sforno (Italia, secolul 16) răspunde că de aici învățăm ca înainte de orice rugăciune să zăbovim puțin ca să ne liniștim și să ne adunăm gândurile.
… curățați-vă și schimbați-vă hainele. De aici a învățat Rabi Avraham ibn Ezra (Spania secolul 12) ca avem datoria să venim la rugăciune cu trupul curat și îmbrăcați în haine curate.
Înlăturați idolii străini din mijlocul vostru… Patriarhul Iaakov s-a referit la idolii pe care i-au luat pradă de război din orașul Șhem. O traducere mai greoaie dar mai precisă ar fi Înlăturați idolii străini din sânul vostru… Ea păstrează ambiguitatea textului original care poate fi înțeles ori ”din sânul grupului” ori ”din sânul fiecăruia din voi”. Ce sunt acești idoli străini din sânul nostru? Rabi Șlomo Efraim Luntschitz (Praga secolul 16-17) scrie că este o referință la gândurile rele și străine din suflet. De aici îndemnul ca înainte de a ne curăța trupul și hainele să curățăm sufletul de gânduri care nu sunt potrivite.
Așadar, înainte de a veni la rugăciune să ne curățăm trupul și hainele, dar întâi de toate să ne curățăm sufletul de gânduri nepotrivite. Să ne străduim să ajungem la sinagogă din timp. Înainte de rugăciune să zăbovim puțin să ne adunăm gândurile.
Ca orice faptă importantă, rugăciunea cere pregătire.
Comments
Pregătirea pentru Rugăciune în Pericopa Vaișlah — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>