Pericopa Behaalotha 5776
Și au vorbit Miriam și Aharon despre Moșe despre soția negresă care și-a luat … (Num 12:1) … și iată Miriam leproasă ca zăpada. (Num 12:10)
Adu-ți aminte ce i-a făcut HAȘEM lui Miriam în deșert… (Deu 24:9)
Când eram mai tineri și copii noștri încă în scutece trăim cu convingerea fermă că educația pe care le-o vom da va fi nu mai puțin perfectă. Doar când au devenit mai mărișori și ne-am lovim de primul lor NU, am început să ne trezim la realitate. Treptat am înțeles cât de greu este să transmiți valori. Pe calea cea grea am învățat că nu are niciun rost să mai aspirăm la perfecțiune. Tot ce putem face este să alegem căror valori dorim să acordăm prioritate și să asupra transmiterii lor să ne concentrăm efortul.
Se povestește, nu știu dacă e o realitate sau doar o pildă, despre un tânăr care din ce l-au învățat părinții a reținut un singur lucru: obiceiul de își peria dinții dimineața și seara. Se pare că acesta a fost punctul în care și-au concentrat părinții întregul efort educațional. Nu că periatul dinților nu ar trebui să fie parte din educație, doar că sunt altele mai importante.
Din dorința de a îmi îndepărta copiii de ideea de a fura am scornit o poveste. Un spărgător, înainte da a coborî pe funie, și-a adunat prada într-o boccea pe care a aruncat-o într-un colț întunecos. Chiar în acel loc și-a făcut culcuș un polițist care a preferat să tragă un pui de somn în loc de a-și îndeplini datoria. Ca și cum le-aș fi spus: Oricât de ineficientă credeți că ar fi poliția, HAȘEM are grijă că hoțul să nu scape nepedepsit.
O poveste lasă o impresie mult mai puternică decât o simplă interdicție. Totuși în Tora nu găsim asemenea istorisiri. Nu găsim nicio poveste cum s-a îmbolnăvit cel care nu a mâncat Cașer, cum a fost prins hoțul sau trădat trădătorul.
O notabilă excepție găsim în pericopa săptămânii. Citim despre Miriam care a vorbit Lașon Hara (limbă rea) despre fratele ei, Moșe. Deși Moșe nu s-a supărat, Miriam a fost imediat pedepsită cu Țaraat (lepră). Mai mult în cartea Devarim (Deuteronom) citim porunca de a ne aminti de pedeapsă primită de Miriam.
Mesajul este clar. Mai mult decât a vrut HAȘEM să ne avertizeze să mâncăm Cașer, să păstrăm Șabatul, să nu furăm să nu ucidem și să nu fim desfrânați, a vrut să ne îndepărteze de Lașon Hara. Să fim atenți la acest mesaj și să facem tot ce ne stă în putință pentru a vorbi unii pa alții numai de bine!
Totusi vorbele grele mai pot fi îndreptate, însă unele fapte rele nu mai pot fi remediate. Mai toată lumea bârfeşte (şi în general nu de bine), cred că pericolul Laşon Hara este calomnia şi instigarea. Dar nici vorba mieroasă nu mi se pare de lăudat.
Şabat Şalom!