Despre circumcizie în pericopa Tazria
… dacă … va naște un copil de parte bărbătească … În a opta zi [copilul] să fie tăiat împrejur (Vaikra/ Levitic 12:2,3)
În Midraș Tanhuma citim: L-a întrebat Tornosrufus cel rău pe Rabi Akiva: ”Ale cui creații sunt mai bune, ale lui HAȘEM sau ale omului carne și oase?”. I-a răspuns: ”Ale omului sunt mai bune.”. … L-a întrebat [Tornosrufus] ”De ce vă circumcideți?”. I-a răspuns: ”Știam că asta vei întreba, de aceea ți-am spus că creațiile omului sunt mai bune” I-a adus Rabi Akiva spice și pâini și i-a spus: ”Acestea sunt creațiile lui HAȘEM și acestea sunt creațiile omului. Nu sunt oare acestea mai bune?”. … I-a spus Tornosrufus: ”Dacă HAȘEM dorește să fim circumciși, de ce nu ne naștem circumciși?” I-a spus Rabi Akiva: ”Și de ce iese cordonul ombilical împreună cu copilul și mama îl taie?”.
Tornosrufus era un demnitar roman care credea în idoli. El l-a provocat pe Rabi Akiva pe terenul propriei sale credințe. Dacă voi credeți că HAȘEM este atotputernic ce l-ar putea împiedica să ne creeze perfecți?
Dacă Rabi Akiva i-ar fi dat răspunsul așteptat: creațiile lui HAȘEM sunt mai bune, l-ar fi întrebat Tornosrufus: Voi ce nevoie aveți să schimbați trupul perfect pe care l-a creat HAȘEM?
Rabi Akiva a înțeles încotro bătea Tornosrufus și i-a răspuns: creațiile omului sunt mai bune. Ca dovadă i-a arătat spice și pâini și l-a întrebat: care sunt mai bune? Precum HAȘEM ne-a dat spice care trebuie prelucrate până își vor sluji menirea, la fel și trupul nostru.
Tornosrufus nu se dă bătut. Cel care preface spicul în pâine nu cășunează niciun rău. Cel care taie copilul împrejur face vărsare de sânge. Dacă HAȘEM ar fi dorit să fim circumciși de ce nu a făcut să ne naștem circumciși? De ce ne-a pus pe noi să facem vărsare de sânge.
Rabi Akiva i-a răspuns din nou printr-o pildă. Când se naște un copil cordonul ombilical trebuie tăiat. Deși este o vărsare de sânge, fără de ea copilul nu poate trăi. La fel circumcizia, prin sânge ea aduce viață.
Argumentul lui Tornosrufus a supraviețuit două milenii și chiar s-a adaptat limbajului corect politic. În numele unor ”valori umane” se încearcă în unele țări din Europa interzicerea circumciziei.
În cadrul dialogului corect politic e greu de dat un răspuns. Cel mai potrivit rămâne răspunsul lui Rabi Akiva: Deși facem o rană, ea nu ne cășunează niciun rău. Dimpotrivă, ea este legământul cu HAȘEM, un legământ care ne aduce viață.
Comments
Despre circumcizie în pericopa Tazria — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>